Leczenie w oddziale szpitalnym
- Przyjęcie planowe na leczenie w Oddziale Szpitala
O przyjęciu do Szpitala osoby zgłaszającej się lub skierowanej przez lekarza albo skierowanej przez uprawnioną instytucję, orzeka lekarz podczas kwalifikacji przyjęcia do Szpitala, która przeprowadzana jest wg indywidualnego harmonogramu, zamieszczonego w opisie Oddziału na stronie internetowej. Przyjęcia planowe do leczenia szpitalnego realizowane są zgodnie ze specjalizacją Oddziału, w sytuacji kiedy leczenie nie może zostać osiągnięte w warunkach ambulatoryjnych. Po zapoznaniu się ze stanem zdrowia pacjenta i uzyskaniu pisemnej zgody tej osoby, lub jej przedstawiciela ustawowego albo opiekuna prawnego lub opiekuna faktycznego, chyba że na mocy odrębnych przepisów możliwe jest przyjęcie do Szpitala bez wyrażenia zgody lekarz kwalifikujący ustala termin przyjęcia oraz godzinę zgłoszenia się do Biura przyjęć.
Lekarz kierujący pacjenta do szpitala zobowiązany jest dołączyć do skierowania wyniki niezbędnych badań diagnostycznych i przeprowadzonych konsultacji, a także wszelkie istotne informacje o dotychczasowym leczeniu specjalistycznym lub szpitalnym.
Przyjęcie pacjenta do szpitala odbywa się na podstawie zgłoszenia osobistego lub za pośrednictwem osób trzecich, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej. Pacjent podczas rejestracji w Biurze przyjęć zobowiązany jest posiadać dokument potwierdzający tożsamość tj. dowód osobisty, paszport albo prawo jazdy, legitymację szkolną – jeżeli nie ukończył 18 lat, e- dowód w aplikacji mObywatel (potwierdzanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej)
W stanach nagłych, gdy nieudzielenie pomocy medycznej może stanowić przyczynę utraty zdrowia lub życia, świadczenia zdrowotne udzielane są bez skierowania, a pacjent zgłasza się do SOR.
Zmiana terminu przyjęcia i przyspieszenie przyjęcia pacjenta do Szpitala może nastąpić jedynie w razie pogorszenia się stanu zdrowia oraz w sytuacji zaistnienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w dniu wpisywania pacjenta na listę oczekujących. Wpisanie na listę oczekujących następuje po uprzednio wyrażonej przez pacjenta zgodzie na umieszczenie go na liście. - Lista oczekujących
W przypadku braku możliwości przyjęcia pacjenta do szpitala w dniu zgłoszenia, pacjent wpisywany jest na listę oczekujących. Kolejność na liście ustala szpital na podstawie zgłoszeń. Pisemnie informuje pacjenta o terminie udzielenia świadczenia oraz uzasadnia przyczyny wyboru tego terminu. W razie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta, wskazującego na potrzebę wcześniejszego (niż w ustalonym terminie) udzielenia świadczenia, ustalany jest nowy termin przyjęcia pacjenta do szpitala. W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu przyjęcia na leczenie, Szpital w możliwy sposób informuje pacjenta o nowym terminie udzielenia świadczenia. - Rezygnacja lub zmiana terminu leczenia w oddziale Szpitalnym
W przypadku gdy pacjent zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej lub nie może stawić się w uzgodnionym terminie, jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym szpital. Powyższe zasady nie dotyczą pacjentów w stanach nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. - Dokumenty uprawniające do przyjęcia, do leczenia szpitalnego
a) skierowania lekarza, lekarza dentysty lub felczera, jeżeli cel leczenia nie może być osiągnięty przez leczenie ambulatoryjne (kierujący dołącza do wystawionego skierowania wyniki niezbędnych badań diagnostycznych, zgodnie z rozpoznanym schorzeniem, aktualną wiedzą i praktyką medyczną, umożliwiające potwierdzenie wstępnego rozpoznania),
b) w stanach bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia bez wymaganego skierowania.Przyjęcie do Szpitala może nastąpić w każdym dniu i o każdej porze, w przypadkach uzasadnionych medycznie. Przyjęcia do Szpitala odbywają się w trybie nagłym lub planowym tj.:
a) w przypadku przyjęć w trybie nagłym, przyjęcie do szpitala następuje przez Szpitalny Oddział Ratunkowy,
b) w przypadku przyjęcia w trybie planowym, przyjęcie do szpitala następuje przez Izbę Przyjęć Szpitala.W przypadku zdarzenia nagłego, dokument o którym mowa, należy dostarczyć w terminie 7 dni od zakończenia udzielania świadczenia.
- Zgoda na przyjęcie do szpitala w trybie pilnym/nagłym
W przypadku gdy pacjent jest małoletni, częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolniony, nieprzytomny lub w stanie ograniczonej świadomości, zgodę na przyjęcie do Szpitala może wyrazić przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny albo opiekun faktyczny.
W przypadku pacjentów dorosłych nieprzytomnych przyjmowanych do Szpitala i nie posiadających przedstawiciela ustawowego, uznaje się, że rolę opiekuna faktycznego pełni personel zespołu ratownictwa medycznego lub lekarz kierujący pacjenta na leczenie.
- Zgoda na przyjęcie do szpitala w trybie planowym
Przy przyjęciu pacjenta do Szpitala w Biurze przyjęć zakładana jest historia choroby pacjenta oraz uzyskiwana jest pisemna zgoda pacjenta lub osoby uprawnionej wyrażającej zgodę w jego imieniu, na przyjęcie do Szpitala. - Po przyjęciu w oddział szpitalny personel medyczny udziela informacji pacjentowi na temat:
a) praw pacjenta oraz jego obowiązków,
b) topografii oddziału,
c) ramowego planu dnia w oddziale, w tym godzin wizyt lekarskich, godzin wykonywania zabiegów pielęgniarskich, godzin posiłków,
d) zalecanych godzin odwiedzin. - Zakończenie hospitalizacji
Po zakończeniu leczenia szpitalnego, a także po udzieleniu świadczeń w szpitalnym oddziale ratunkowym, wydaje się pacjentowi kartę informacyjną, a także, jeśli są zalecone: skierowanie na świadczenia zdrowotne, recepty na leki, zlecenie na przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz osobom uprawnionym zlecenie na transport. - Wypisanie pacjenta ze szpitala, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, następuje:
a) gdy stan zdrowia pacjenta nie wymaga dalszego leczenia w szpitalu,
b) na żądanie osoby przebywającej w szpitalu lub jej przedstawiciela ustawowego, jeżeli wypisanie ze szpital nie zagraża utracie zdrowia i życia,
c) gdy osoba przebywająca w szpitalu w sposób rażący narusza regulamin porządkowy, a nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń może spowodować bezpośrednie
niebezpieczeństwo dla jej życia lub zdrowia innych osób.
Prawo do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przysługuje osobie ubezpieczonej
Podstawowe akty prawne:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie wzorów oświadczeń o przysługującym świadczeniobiorcy prawie do świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1043)
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej mają osoby ubezpieczone obowiązkowo, osoby ubezpieczone dobrowolnie i inne osoby uprawnione - po spełnieniu warunków określonych w tej ustawie.
eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) system umożliwiający potwierdzenie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W przypadku dziecka do 3. (trzeciego) miesiąca życia, które nie ma jeszcze nadanego własnego numeru PESEL, prawo do świadczeń powinno zostać potwierdzone numerem PESEL rodzica lub opiekuna dziecka.
Osoba, posiadająca prawo do świadczeń zdrowotnych na podstawie tzw. przepisów unijnych*, zobowiązana jest do okazania jednego z wymienionych dokumentów wydanych przez instytucję innego państwa UE/EFTA:
- Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ),
- Certyfikatu Tymczasowo Zastępującego EKUZ,
- Poświadczenia potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- formularza E112/S2/S3,
- formularza E123/DA1.
* Przepisy określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. U. UE. L.2004.166.1, z późn. zm.), Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r., dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. U. UE. L.2009. 284.1 z późn. zm.)
Prawo do świadczeń zdrowotnych dla uczniów i studentów (pomiędzy 18 a 26 r. ż.) potwierdza się na podstawie okazania legitymacji szkolnej lub studenckiej/doktoranckiej lub zaświadczenia ze szkoły potwierdzające kontynuowanie nauki.
Dokumenty służące do potwierdzenia i weryfikacji prawa do świadczeń opieki zdrowotnej
- dla osoby zatrudnionej na umowę o pracę:
- raport miesięczny ZUS wydany przez pracodawcę + ZUS ZUA lub ZUS ZZA,
- aktualne zaświadczenie z zakładu pracy.
- dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą:
- aktualny dowód wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne + ZUS ZUA (ZUS ZZA);
- dla osoby ubezpieczonej w KRUS:
- zaświadczenie lub legitymacja wydana i aktualnie potwierdzona przez KRUS;
- dla emerytów i rencistów:
- legitymacja emeryta/rencisty, z kodem oddziału OW NFZ
- aktualne zaświadczenie z ZUS/KRUS/WBE/ZER;
- dla osoby zarejestrowanej jako bezrobotna:
- aktualne zaświadczenie z Urzędu Pracy;
- dla osoby dobrowolnie ubezpieczonej:
- umowa zawarta z NFZ wraz z aktualnym dowodem opłacenia składki zdrowotnej + potwierdzenie zgłoszenia w ZUS (ZUS ZZA);
- dla osoby posiadającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na mocy art. 54 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:
- decyzja wójta (burmistrza, prezydenta) gminy wydana na określony okres;
- dla osób pobierających zasiłek chorobowy, wypadkowy, rehabilitacyjny, macierzyński:
- zaświadczenie o wypłacaniu zasiłku lub dokument potwierdzający wypłatę świadczenia pieniężnego.
Uwaga! Prawo do świadczeń zdrowotnych przysługuje tylko w okresie pobierania zasiłku
- zaświadczenie o wypłacaniu zasiłku lub dokument potwierdzający wypłatę świadczenia pieniężnego.
- dla osób przebywających na ciągłym zwolnieniu lekarskim:
- zaświadczenie z ZUS/KRUS informujące o ciągłości zwolnienia.
- dla osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty:
- zaświadczenie z ZUS/KRUS potwierdzające ubieganie się o przyznanie emerytury lub renty.
- dla członka rodziny ubezpieczonego:
- dowód opłacenia składki przez głównego płatnika oraz zgłoszenie do ubezpieczenia członka rodziny, np. druki: ZUS ZUA lub ZZA + ZUS ZCNA (ZCZA);
- aktualne zaświadczenie wydane przez pracodawcę;
- zaświadczenie wydane przez ZUS o zgłoszeniu członków rodziny.
- dla osoby uprawnionej do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji:
- karta EKUZ,
- poświadczenie wydane przez NFZ (w przypadku zamieszkiwania na terenie RP),
- certyfikat zastępujący EKUZ.